דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הכול נשאר במשפחה- על השמנת יתר בקרב אחים ואחיות 

מאת    [ 11/09/2014 ]

מילים במאמר: 491   [ נצפה 1818 פעמים ]

אתם מתעוררים יום אחד בבוקר לגלות, שלא רק שאחד הילדים שלכם סובל מהשמנת יתר, אלא גם אחיו או אחותו מתחילים להראות סימנים של השמנה. ד"ר אסנת רזיאל מסבירה לכם שמה שאתם רואים נכון. יש אכן קשר והשמנה בקרב אחים היא נושא חם ברפואת השמנת היתר העולמית כרגע.

ד"ר אסנת רזיאל

הדיילי מייל דיווח בחודש יולי האחרון על מחקר חדש אשר בוצע בארצות הברית ואשר קובע כי ילדים שלהם אחים הסובלים מהשמנת יתר, מועדים להשמין בעצמם פי 5 יותר מילדים שלהם אחים בעלי משקל תקין.

קיימת כבר הנחת עבודה רווחת בתחום כי ילדים להורים הסובלים מהשמנת יתר, הם בעלי סיכויים גדולים יותר להפוך בעצמם למבוגרים הלוקים בהשמנת יתר לעומת ילדים שהוריהם שומרים על משקל תקין.

אך כעת, נתונים מחקריים חדשים מאוששים את ההנחה כי גם השמנת יתר בקרב אחים ואחיות בני אותה משפחה היא בעלת אימפקט בקביעת משקלו של ילד. הנתונים בתחום רק מתחילים להצטבר אך מגמתם ברורה, ילדים שלהם אחים הסובלים מהשמנת יתר, עלולים בעצמם להפוך לילדים הסובלים מהשמנת יתר.

אפקט ה"אחים השמנים" כפי שהוא מכונה, obese sibling, בא לידי ביטוי באופן מובהק יותר לדעתם של עורכי המחקר, בקרב ילדים בני אותו המין, כלומר בנים אחים או בנות אחיות.

המחקר מצביע על כך כי משפחה שיש בה שני ילדים שאחד מהם סובל מהשמנת יתר, היא בעלת סיכון גבוה לכך שגם הילד השני בה ילקה בהשמנת יתר.

חולשתו של המחקר היא בכך שהנתונים שנאספו בו הוגדרו כנתונים הוריים, כאלו שדווחו בפועל על ידי ההורים ולא נמדדו מן הילדים עצמם. אך המגמה עליה הוא מצביע ברורה.

משפחה, והתנהלות משפחתית בהחלט מעצבים את גורלנו במידה רבה. חינוך לערכים, טובים או רעים, הרגלי צריכה, ספורט, בילוי וגם אכילה הם חלק מדפוס משפחתי אשר מתעצב לאורך שנים ומעצב את חיינו גם כבגירים. אם אחד מן האחים במשפחה סובל ממשקל יתר עודף והדבר נתפס במשפחה כתקין או נורמטיבי, הוא בהחלט יכול לחלחל כערך משפחתי גם לאח השני.

זהות או יריבות בין אחים היא נושא נפרד בפני עצמו אך אין ספק כי תא משפחתי מספק לרוב את אותם תנאי הגידול לכל בני המשפחה. הפעילויות והכללים בו, חלים לפיכך באופן גורף על כל חברי התא. באופן זה, השמנת יתר עלולה למצוא לעצמה מקום אוהד לא רק בקרב אח אחד אלא בקרב האח או האחות הנוספים.

הפתרון טמון בחינוך ובאחריות ההורית. על ההורים להפעיל שיקול דעת, אחריות וסמכות בעוד הם מעצבים את החינוך התזונתי ואת הרגלי הבריאות והפעילות הספורטיבית של ילדיהם. הזנחה של התחום או התעלמות מהשמנת יתר בקרב אחד מן האחים בהחלט יכולה לייצר בעיה כפולה בתא המשפחתי אשר תאלץ את ההורים ובעיקר את הילדים להתמודד עם המשמעויות של השמנת יתר קיצונית בקרב יותר מילד אחד.

מניעה היא אפשרית, והפנמה של דפוסי תזונה בריאים ופעילות ספורטיבית בהחלט יכולים לעצור את מגפת השמנת היתר הקיצונית מלמצוא את הקורבן הראשון שלה בתא המשפחתי, האח או האחות שמשקלם תקין.

 הילדים אינם "שחקן" בודד במערכה, הם חלק מקבוצה. פעילות משפחתית משותפת ותזונה נכונה לכל בני המשפחה מעבירים את המסר הרצוי והערכים הנכונים בנושא תזונה, והם בתורם מביאים לשינוי של ממש. 

ד"ר אסנת רזיאל, רופאה כירורגית מומחית בניתוחי הרזיה, מנהלת מלבי - מרכז רפואי לטיפול בהשמנת יתר, קבוצת אסיא מדיקל, אסותא תל אביב. אתר מלבי מרכז מידע מקצועי ומהימן אודות כל האמצעים לטיפול בבעיות השמנת יתר: הרזיה, דיאטה, ספורט, פסיכולוגיה וניתוחי קיצור קיבה. כתובת: בית חולים אסותא רמת החייל, הברזל 20, תל אביב. טל: 03-7645444 http://www.hashmana.co.il drraziel@zahav.net.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב